Friday 22 February 2008

Aku

Aku in 1955

Aku or Ngah
Norlia
Nur Shamimi
Mohd Zhafran
Nabil Danial

Tujuan memblog ini ialah untuk mencari dan mengimbas kembali salasilah keluarga ku yang semakin hari semakin besar. Semoga berkat usaha memblog ini dapat merecall semula nama-nama keluarga aku dan isteriku untuk tatapan dan ingatan anak-anakku kelak.

Siapa aku? entahla aku pun tak tahu nak cerita dalam blog ini to tell about myself. But Aku can start with I was born on 3rd April 1955 (time blog ditulis aku dah 52 tahun 10 bulan) lagi 2 bulan nak 53 tahun....huhuhuhu. Dilahirkan di Mentakab Pahang di sebuah kem Askar Batu 3. Terlupa aku ade abang tapi passed away masa lahir nama Ramli dan disemadikan di tanah perkuburan Kem Batu 3 , Mentakab Pahang. Kalau ke ke Kuantan bola lihat kubur tu. Alfatihah untuk Allahyarham. (hmmm...macam ini rupanye bloggers ni memblog..hentamjerla mana2 ingat lepas tu edit).

Mula besekolah pada tahun 1961 di Telok Kemang Negeri Sembilan Darjah Satu Aliran Melayu. Sekolah di tepi pantai yang aku ingat tiap minggu pi piknik kat pantai Telok Kemang. Masa tu abah keje di kem Port Dickson. Lepas tu pindah sekolah Sultan Sir Ibrahim di Kem Batu 3, Kluang Johor (tak ingat sangat masa besekolah ini) . Yang aku ingat aku selalu naik pentas dapat hadiah dalam kelas nombor satu semanjang. Kira buku-buku tulis takyah beli sebab hadiah dia buku-buku tulis. Sayang tak simpan buku rekod pepriksaan nak tunjuk kat anak-anak aku. Tapi bila ujian nak masuk asrama penuh SDAR aku kantoi sebab entah tak suka sangat sekolah boarding boarding ni. Events lumba lari jarang kalah asyik dok kat kotak nombor satu sambil tersengih2 gigi kapak aku. Long jump high jump hurdles nyer event semua aku kapor nombor satu. Johan individu lagi tiap2 tahun. Sehinggalah tahun 1968 mula bersekolah di Sekolah Rendah Jenis K ebangsaan Ketari, Bentong masuk kelas peralihan bahasa inggeris. Disini pun hero juga dapat nombor satu periksa first term...lepas tu 2nd term nombor lapan...lepas tu masuk kelas Form Two top campur dengan budak english primary class ranking 2 kdg2 3 kdg2 lapan. History senala score sbb aku kaki hafal. Selalu jadi tukang baca semua subjek esp yg english geography, history and mathematics sbb tak takut gigil2 mcm org lain. Kira feveret cikgu suruh aku baca kuat2 dalam kelas sampai terpeleot2 mulut pronounced doctor jadi dakter. Ambil LCE dapat gred terok passed science and mathematics sahaja... kira zaman kejatuhan kepandaian kot.

Semantan. Dah pulak keje di MIDA asyik membelek yellow pages rekod syarikat berasaskan kejuruteraan..boring la bermula sudah la opis jauh dr rumah. Tup tap tup tap FRIM pulak panggil keje sebagai RA sbb applied guna MCE...pindahla aku ke Kepong semula dok di rumah bujang bersama Dollah, Arwah Mat Daut, Akob dan Ismail Din budak Kedah JLA. Sebagai batu loncatan RA selama setahun jer then FRIM offer sebagai Pegawai PercubaaForm Four aliran sastera kat Sekolah Menengah Sulaiman Bentong. Form 4 mmg terok tak excellent langsong sbb ingat tahun honey moon. Boring sebab tak pandai minta ditukarkan ke Sekolah Menengah Abu Bakar (SABS) Kuantan... disini baru ubah angin dok hostel baru la execellent...top dalam kelas sehinggala ambil MCE dapat Gred Satu Aggeregate 18 last line nak pi 2nd Grade. Tu sebab memang study pulun habis minggu pi jalan kaki atau hitch hike kereta orang bawak buku-buku ke Telok Cempedak study di celah celah batu sambil menikmati ombak desar desur. Masuk Form Six di SABS..boring nye dok study sastera lagi. Jumpa Ahmayudin and Mangsor hostel mates try minta ITM bidang forestry...tapi maths n science kena pandaila. Applied ITM dapat pulak tu...huh gagah jugakla nak pergi sebab tak nak dah pakai uniform sekolah n lagi stu nak merokok. Merokok belajar di SABS di hostel dengan budak Sabak Bernam now cikgu di Sabak Bernam. Masuk ITM 1974/75 jumpala pulak dengan Zulhimi Radzi member Form Two hingga Form Three di SMRJK Ketari. First year mula la datang malas asyik tak pi lectures asyik xerox nota Ber (Azhar jali budak Melaka). Exam kantoila jawabnye tak pass 4 papers subjek2 physics, chemistry, mathematics and accounting. So repeatla aku tahun 1975/76. Then zaman tebus kemaluan aku pulun la study pi lecture study giler2 kat School of Applied Science building tiap-tiap malam. Repat sama Zulhimi but Mangsor dan Ahma lepas 2nd Year. Masuk 2nd year ok semula pulih tahap average student cukup-cukup makan. Unik kursus ini 2nd year kena pindah di Kepong under UNDP project untuk latihan pegawai penolong rendah pemelihara hutan (sub-ACF) jawatan gelemer di forestry department masa itu macam armed forces join kedet. Last-last graduate jugak in 1978/79.

Aku mencangkung dua dari kanan 1974/75

Nasib tak baik pulak jawatan Sub-ACF dibekukan oleh JPA maka melopong2 terkial2 la kami cari kerja. Malas nak balik kampong aku pakat dgn member2 dok di KL menyewa di 3c Jalan Setiawan, Jalan Pahang bersama Jo, Tapa, Ber dan Arif. Mula kerja dengan Talasco Insurance jadi kerani claim insuran dekat Jalan Tuanku Abd Rahman. Jo keje di RRI sebagai pemnatu penyelidik getah asli, Arif keje di Texas Instruments sbg supervisor (gaji banyk), Ber keje di MAS apa keje tah dgn unifom pangkat satu line. Pa takde keje. Tak sampai setahun di Talasco dapat offer berkursus di India certificate in Insurance. At the same time dapat offer MIDA terus tak fikir2 terima MIDA opis di Jalann rupa2 nya pegawai experiment or Experimental Officer keja di bahagian ekologi Hutan di bawah Dr Manokaran asyik keje selidik racun bertam kat hutan guna pelbagai racun(Hutan simpan bukit Belata, Perak). Kemudian dapat offer Sub-ACF lat-last jugak attached to Silviku ltur Hutan Pamah dah asyik gelumang lumpur hutan bakau dan paya gambut under Razani Ujang. SUPPOSED NOT BE IN THIS BLOG ISNT' IT ???


Tanggal 8.8.81 di Seberang Jaya Butterworth.



Aku, Noli and Danial 7/11/2007

Anak-Anak Ku:


Danial, Eran and Mimi at Embankment, Bedford England 2005


Along Mimi or Nur Shamimi born in 31 October 1982 at University Hospital Petaling Jaya. Graduated from Stamford College, KL holds a Diploma in Executive Secretaryship in 25/11/2006. At present she is a clerk at Maybank Ampang Park.







Angah Mohd Zhafran or Eran or addressing himself Lan born in 17th August, 1985 at University Hospital Petaling Jaya. Holds a Higher National Diploma in Aerospace Engineering of the Bedford College, England in 2006. Currently working as an engineering executive at Vads Sdn Bhd, Taman Tun Dr Ismail after ASTRO and Celcom.


Nabil Danial born in 24th September 1997 at University Hospital Petaling Jaya. Begin schooling at Queens Park Lower School Bedford. At present schooling at Westfield Middle School where Along year 8 and Eran year 5 were there in 1995.








Certificates of Achievement




No comments: